Cityscape follows Manscape intro

Een nieuw Land Art-object in de Pampushout

Cityscape follows Manscape

Cityscape follows Manscape

Het Flevo-landschap verrijkt haar natuurgebied de Pampushout in Almere met een kunstwerk dat bezoekers de karakteristieke zichtlijnen in het gebied laat ervaren en daarmee het landschap en de ontwerpgeschiedenis van hun woonomgeving. Het nieuwe Land Art-object heet Cityscape follows Manscape en is van de jonge en veelzijdige ontwerpster Lieke Frielink, geboren in Almere.

beton is gestort.jpgHet betonplaten waarop het sculptuur gaat rusten zijn geplaatst, ontwerpster Lieke Frielink (op de rug gezien) test de houten proefopstelling nog een laatste keer. 

Het kunstwerk staat langs het Fischerpad, daar waar je over de Hoge Wetering (voorheen Galjoottocht) in de verte de dijk kunt zien liggen. Langs deze poldertocht komt ook een deel Gouden Rand van Pampushout, een stuk Nieuwe Natuur in Almere. Het sculptuur is gemaakt van cortenstaal. Dat heeft een natuurlijke uitstraling die goed past bij het natuurgebied en is duurzaam, weersbestendig en onderhoudsvrij. De sculptuur is begin september geplaatst. Op 12 september 2020 is het onderdeel is van de Open Monumentendag in Almere. 

"De landmarkering bemiddelt tussen het verleden, heden en toekomst van het landschap en de stad"

Om de jonge, groeiende stad beschutting te geven in de kale polder van de pas ontgonnen zeebodem, tekenden de landschapsontwerpers van het eerste uur een groen-blauw raamwerk. Die is nog altijd te zien in het landschap van Pampushout: de afwisseling van bosvakken, open plekken, bomenrijen, rietkragen, sloten in combinatie met een functionele verkavelingsstructuur voor de landbouw.

Zichtlijnen

Deze open en gesloten ruimtes zijn zo ingedeeld dat er lange zichtlijnen zijn die uitkomen op elk een ander stuk van de sterke ronding in de Oostvaardersdijk. Ze werken zo als oriëntatiemiddel binnen het gebied en maken de Oostvaardersdijk vanuit veel punten op verrassende wijze volwaardig onderdeel van het landschap.

Voor Pampushout zijn al veel verschillende bouwplannen ontwikkeld. De jonge natuur ontwikkelde zich ondertussen tot volwaardig groen met landschappelijke kwaliteiten. Hoe kan de stad zich verder ontwikkelen op een manier die samenhangt met de bestaande landschappelijke waarden?

Een jonge, snel groeiende stad als Almere is gewend zich te richten op bouwvolumes, op dat wat plek inneemt. Maar wat is leeg in de zin dat het wacht op een invulling? En wat open en juist daarom van ruimtelijke kwaliteit?

Verrrassend

De sculptuur geeft de open en ogenschijnlijk ‘lege’ ruimte van de lange zichtlijn richting de dijk betekenis. Voor passanten lijkt het sculptuur in eerste instantie niets met de omgeving te maken te hebben; het werkt vervreemdend. Totdat het opeens vanaf één gezichtspunt precies samenvalt met de vorm van de zichtlijn. Passeer je dit middelpunt, dan verdwijnt het beeld van deze haast tastbare ruimte weer net zo snel als dat het ontstond.

De schoonheid van het kilometers ver kunnen kijken door de zichtlijnen, herinnert ons zo terloops en bij herhaling aan de eigenschappen van dit jonge tekentafellandschap met de dijk als onze lijfwacht. En daarmee aan de eigenheid van Almere en de rest van Flevoland.

Richtinggevend

In vorm verwijst de sculptuur naar de eerste ‘verticale uitspraken’ op de zeebodem die het ontginnen en inrichten van land stuurden. De landmarkeringen gaven letterlijk richting aan het bouwen van land en stad. Nu wil het de bebouwing sturen door de aandacht te vragen voor de zichtlijnen en het bestaande raamwerk, en zo de man-scape terug te laten komen in de nieuwe city-scape.

Ontwerp en realisatie

De sculptuur is ontworpen en wordt vervaardigd door Lieke Frielink in opdracht van Stichting Flevo-landschap. Het project is mede mogelijk gemaakt door Cultuurfonds Almere, Tauw, Van Aalsburg BV, Dawod A.A.U., Archie Metaalbewerking Amsterdam en Sietse van der Wal. Logo cultuurfonds almere.png

Over Lieke Frielink

Lieke Frielink (Almere, 1989) studeerde aan de Academie voor Beeldende Vorming in Amsterdam (BSc) en de Design Academy Eindhoven (MSc). Haar werk gaat vaak over locaties, hun ontstaan en veranderingen in verleden, heden en toekomst. Frielink doet cultuurhistorisch onderzoek en vertaalt dit naar een beeld of object. Daarmee maakt ze het verhaal tastbaar. Ook nodigt het uit om de omgeving vanuit een andere invalshoek te bekijken.

Ontvang onze nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van alle activiteiten en nieuwtjes!